camar tak kan pulang untuk menghibur mu...

bismillah

Saturday, April 7, 2012

kembara Part 3 -Medinah an-Munarwarrah...

tiba di lapangan terbang Jeddah kami terus solat Qasar...tak perlu ku hurai kan kepenatan dan cabaran nya...dengan beg tuan sheikh kami hilang, dengan kerenah orang Arab yang tak menentu...dengan segala macam...tapi tetap kami tempuhi dengan tenang, akhir nya kami berlepas ke Medinah dengan menaiki van yang muat2 ahli rombongan kami..tiada keluhan, tiada rungutan...setelah 6 jam melalui perjalanan malam yang gelap dan pekat akhir nya kami sampai di Hotel yang akan kami duduki selama 3 hari 3 malam...memang..memang jika hendak di sebut banyak sangat yang tidak kena, banyak sangat yang tidak selesa tapi ada kah setanding dengan ketidak selesaan baginda Rasulullah sewaktu beliau berjuang menegak kan syiar Islam dahulu?...huh..sezarah pun tidak..so mengapa nak komplain?...

sewaktu pintu van dibuka....ermmm aku sudah tercium bau Madinah...aku tercium harum nya makam nabi SAW...memang kami di beritahu bahawa sekarang Madinah musim sejuk, tapi aku tidak membayang kan kesejukan yang begini...sekali angin bertiup, menggigit ke tulang hitam..adik aku kata rasa macam musim Spring..hehe mana lah aku tahu..dan udara nya kering..sewaktu di sedut meninggal kan rasa sakit di hidung dan terus ke kepala.. jadi sudah tentu bibir kering, terkoyak dan merekah...kulit muka pun ikut mengelupas...( tapi peduli apa semua itu..kenikmatan berada di dekat baginda Rasulullah bagai mengubat segala kepayahan! )


ini ialah perkarangan Mesjid Nabi...ramai nya pencinta Rasulullah berlipat ganda dari tahun sebelum nya..tiada ruang kosong di luar, apalagi di dalam mesjid...



lihat kubah hijau tu, di situ lah terletak nya makam kekasih Allah...bagi jemaah lelaki, mereka di benarkan melawat makam dan Raudhah ( taman dari salah satu taman syurga, yg di kata kan makbul segala doa ) pada setiap masa namun bagi jemaah wanita hanya satu sejam setengah selepas Zhuhur dan selepas Isyak dalam pukul 9 waktu tempatan sehingga pukul 11.30 malam sahaja...jika sesiapa yang pernah pergi beberapa tahun dahulu, mungkin agak mudah untuk berziarah kemakam nabi dan bersimpuh sembahyang sunat di Raudhah..tapi kunjungan ku kali ini, untuk mendekati makam dan Raudhah ada lah seperti perjuangan Fisabilillah..sungguh!! ia ibarat berjuang separuh mati..hanya taruhan jiwa yang amat mencinta saja sanggup mengharung lautan manusia yg berbagai bangsa dan saiz yang besar2 belaka..

ku gagahi juga walau nafas seperti telah tersekat..wajah memucat...aku hanya memohon..Ya Allah, izin kan lah..izin kan lah...ya Rasulullah aku sudah hampir..amat hampir dengan mu...dan aku bawa salam dari umat mu...terima lah ya habyballah...

ermmm aku dan kanak2 tak boleh di pisah kan...comel nyaaaaaa

bukan aku yang kena tolak..tapi aku yang tolak maklong...rasa bertuah di beri peluang menjaga dan merawat orang yang uzur...alhamdulillah aku rela dan redha..

bertuah maklong di jaga oleh para dayang...

ni loby hotel kami yang selesa...besttt

aku, mak, bibik dan sepupu bersantai sebelum bersantap...

sayangggg mak

menungguuu...mana nih...liat kalau nak ke mesjid..kalau shoping, hiduuuup

berposing sebelum ke mesjid...heheh

shopping time....huh!

dan airmata yang tidak putus2 mengalir sewaktu melambai salam perpisahan dengan kekasih Allah itu...Ya Allah jemput lah aku lagi...datang kan lah aku lagi kesini walau dengan apa cara sekali pun, aku redha...

tinggallah bumi Madinah yang sangat gah dan memukau..tinggal lah kenangan yang sangat manis di dalam dakapan kasih Pesuruh Allah...



yg baik dr Allah, yg buruk dr hamba jua

0 dah luah kan rasa:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

sila lah tinggalkan jejak...
agar saya tahu anda ada singgah
saya sangat menghargai nya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...